Praktijkvoorbeeld: De reisorganisatie
Dit bedrijf organiseert busreizen binnen Europa met een incidentele reis buiten Europa. Dit bedrijf heeft vestigingen in Nederland en Frankrijk. Zowel de telefoontjes uit Nederland als Frankrijk komen binnen op de toestellen op beide kantoren. Uitbellen gaat in principe via het Nederlandse nummer maar een medewerker uit Frankrijk kan ook uitbellen met het Franse nummer.
Omdat op beide kantoren parttimers werken gaat de telefoon door naar een service dienst als er niemand is om de telefoon op te nemen. Ook wanneer er lijnen binnenkomen als iedereen in gesprek is wordt er automatisch doorgeschakeld naar de service dienst Buiten ‘normale’ kantooruren wordt de telefoon (automatisch) doorgeschakeld naar een voicemailbox.
Tijdens de reizen zitten er op alle bussen reisleiders met een gsm. Deze gsm’s kunnen intern met elkaar en kantoor bellen uit via de telefooncentrale, dus met het kantoornummer. Voor de reisdeelnemers staat er een noodnummer beschikbaar wat 24/7 bereikbaar is. De beller komt in een menu terecht waar ze hun busnummer in kunnen geven en worden vervolgens doorverbonden naar de GSM van de betreffende reisleider. Omdat de GSM’s gekoppeld zijn aan de telefooncentrale kunnen de medewerkers op kantoor meteen zien of een gsm (of een ander toestel) in gesprek is.