Praktijkvoorbeeld: de thuiszorgorganisatie
Deze organisatie heeft, naast personeel op kantoor, ook mensen ‘in de wijk’.
De telecomoplossing bij deze organisatie is opgebouwd uit twee (draadloze) toestellen op kantoor en daarnaast een aantal gsm toestellen bij de thuiszorgmedewerkers die in de wijk werken.
Door gebruik van tijdschema’s regelt de centrale dat de binnenkomende telefoongesprekken buiten de kantooruren automatisch worden doorgeschakeld naar de dienstdoende medewerker. Geen gekke doorschakelingen maar simpelweg van te voren alle diensten invoeren in de centrale en de rest gaat vanzelf.
Als de cliënten bellen worden ze op deze manier automatisch doorverbonden met de medewerker van dienst. De beller komt direct bij de goede persoon terecht. De medewerkers bellen onderling via de centrale en als ze uitbellen zien de gebelde mensen (de cliënten) het kantoornummer. Als ze dan terugbellen komen ze bij de medewerker van dienst of iemand van de organisatie. De cliënten krijgen dus geen inzicht in de 06 nummers en kunnen dus ook niet hun favoriete medewerker bellen, maar gewoon de dienstdoende medewerker.