Praktijkvoorbeeld: Makelaarskantoor
Binnen dit voorbeeldkantoor zijn zes mensen werkzaam. Op het kantoor staan een aantal vaste telefoontoestellen maar ook twee losse hand (dect) toestellen. Bij één van de makelaars thuis staat ook een vast toestel. Twee mensen hebben een gsm toestel wat ook gekoppeld is aan de centrale en dus intern bereikbaar is.
De medewerkster op kantoor neemt alle telefoontjes aan. Omdat ze soms wel eens even alleen zit wordt er gebruik gemaakt van een wachtrij. Als mensen bellen wordt er dus altijd meteen opgenomen. Duurt het nou allemaal wat lang, dan wordt het binnenkomende telefoontje na twee minuten doorgeschakeld naar beide GSM’s.
De mensen ‘op de weg’ zijn gewoon te bellen op hun gsm nummer. Zijn ze even bij een klant of niet bereikbaar, dan wordt het telefoontje van de gsm opgenomen op kantoor. Geen ingewikkelde doorschakelfuncties, maar een standaard functionaliteit van de centrale.
De telefoontjes die wel eens ‘s avonds moeten gebeuren worden vanuit huis gedaan. Ook via de telefooncentrale van kantoor. Dus de mensen die gebeld worden krijgen het vaste nummer van kantoor te zien.
Onderling bellen is (met uitzondering van en naar de gsm toestellen) gratis, Het is allemaal intern telefoonverkeer. Het maakt niet uit waar het toestel staat. En het mooie is: Alle verkeer gaat via internet, dus waar een internetverbinding is kan een toestel worden aangesloten. En een dagje thuis werken? Geen probleem.